Kommunale trivselsmål

Elevernes trivsel skal øges - Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

I Tårnby Kommune ønsker vi, at vores børn udvikler sig til livsduelige og nysgerrige mennesker, der har mod på livet og har lyst til at lære. Dette værdigrundlag er præciseret i kommunens børnepolitik og er grundlaget og forudsætningen for, at eleverne trives. I forhold til de nationale fastsatte mål i forbindelse med skolereformen var et af målene, at tilliden til og trivslen i folkeskolen skulle styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Trivselsmåling

Tårnby Kommune deltager i den nationale trivselsmåling, hvor målingen gennemføres som en spørgeskemaundersøgelse, der undersøger hvordan eleverne oplever deres trivsel, undervisningsmiljø samt ro og orden i klassen.

Trivselsmålingen skal gennemføres hvert år i en perioden i foråret nærmere fastsat af ministeriet.

Tårnby Kommune har samtidig besluttet, at alle kommunens folkeskoler skal kombinere trivselsmålingen med den lovpligtige undervisningsmiljøvurdering.

For skolerne kan resultaterne af trivselsmålingen danne grundlag for et systematisk arbejde med elevernes trivsel og undervisningsmiljø på skolen som helhed og i den enkelte klasse ved at lave op følgende indsatser i klasserne. For kommunen bliver trivselsmålingen en del af kvalitetsrapportens afrapportering på, hvordan det står til med elevernes trivsel på kommunens folkeskoler, og hvordan kommunen vil arbejde med området.

På skolerne bliver rapporten drøftet både på elev- og forældreniveau, herunder i skolebestyrelserne og naturligvis blandt medarbejderne. Skolerne har udarbejdet en køreplan for arbejdet med den nationale trivselsmåling og har udarbejdet procesplan for skolens arbejdet med trivsel både på det generelle plan og med selve målingen.

I Tårnby Kommune er der for skoleårene 2017/18, 2018/19 og 2019/20 sat fælles kommunalt fokus på og mål for trivselsarbejdet inden for områderne elevinddragelse og toiletter.

Hvordan arbejder Nordregårdsskolen med at skabe øget elevtrivsel?

Der arbejdes systematisk med øget elevtrivsel igennem Nordregårdsskolens køreplan og proceshandleplan (læs mere på hjemmesiden under elevtrivsel).

Hvordan arbejder skolen med det fælles indsatsområde – toiletforhold?

• Indsatsen er koncentreret inden for to hovedområder: Indretning og adfærd.
  • Der er dialog mellem elevråd, teknisk service og ledelse om forbedring af indretningen. Vi forsøger at skabe en mere ”hjemligt” og mindre ”institutionelt” toiletmiljø.
  • Der er bl.a opsat spejle, håndfrie sæbeautomater og elektriske håndtørrere, hvilket giver en bedre oplevelse.
  • Elevrådet har haft fokus på adfærd, altså vigtigheden af at alle bidrager til at det er rart at benytte toiletterne.
  • Ledelsen har prioriteret øget tilsyn på toiletterne.

Hvordan arbejder skolen med det fælles indsatsområde – medbestemmelse?

• Der er professionel opmærksomhed på at blive bedre til at italesætte, når der er plads til medbestemmelse.
  • Vi forsøger at blive bedre til at være tydelige på rammen for medbestemmelse.
  • Det er et fokuspunkt i årgangsteam/PLF i forhold til konkret undervisningspraksis.
  • Vi øver os i forhold til det organisatoriske perspektiv/overordnede beslutninger, fx havde elevrådet stor indflydelse i forhold til udmøntningen af den særlige indretningspulje.