Princip for mindre digitale enheder

Denne politik gælder for alle mindre digitale enheder (mobiltelefoner, smart watches osv.). Mobiltelefoner og andre elektroniske medier er redskaber, som vi ønsker at udnytte og bruge i undervisningen – med omtanke:

Vi ønsker at anvende digitale enheders funktioner, når det er smart, effektivt og læringsunderstøttende.

Vi ønsker at begrænse den anvendelse, der forstyrrer koncentration, nærvær og læring

Vi vil undgå uhensigtsmæssig og/eller krænkende kommunikation til og om hinanden.

For at opnå dette gælder følgende guidelines for Nordregårdsskolens elever:

• Medbringes digitale enheder, er det ALTID på eget ansvar.
  • Når du møder ind til skoledagen, sættes din digitale enhed på fly-mode og afleveres i mobilkassen / mobilskuffen.
  • Din lærer bestemmer, hvornår du må bruge din digitale enhed i undervisningen.
  • Hvis du får lov af din lærer til at bruge din digitale enhed til at høre musik, skal det altid være med hovedtelefoner.
  • Du må ikke tage fotos eller filme andre uden at spørge om lov.
  • Husk at de ting, der sker i skolen, klares i skolen. Undlad at ringe og sms’e hjem til dine forældre, tal med din lærer.
  • Hvis du ikke retter dig efter din lærers anvisninger, inddrages din digitale enhed. Den vil blive lagt på kontoret med dit navn på – og du kan hente den ved skoledagens ophør.
  • Hvis din digitale enhed inddrages tre gange på en uge, er det dine forældre, der skal hente den på skolen.
  • Indskoling og mellemtrin har mobilfri skoledag, hvilket betyder, at de digitale enheder bliver afleveret om morgenen og udleveret igen om eftermiddagen.
  • Udskolingen har mulighed for at benytte deres digitale enheder i alle pauser, hvilket betyder, at de digitale enheder sætte på fly-mode og afleveres i mobilkasse / skuffe igen efter hver pause.

På Nordregårdsskolen er der altid plads til særaftaler omkring de digitale enheder gældende for enkelte elever. Denne aftale laves i et samarbejde mellem forældre og skolen.

SFO Randkløve Alle

Alle mobiler og smartwatches (medmindre de kun bruges som ure) skal være i skoletasken og al kommunikation med hjemmet foregår via personalet

SFO Corneliusmindevej

3.årgang har disse retningslinjer.

• Mobiler skal ligge i skoletasken.
  • Der kan laves aftaler med forældrene om, hvornår/hvad tid børnene må/kan ringe.
  • Børnene må gerne spørge en voksen om lov til at ringe til forældre omkring legeaftale eller andre ting. Personalet spørger ind til formålet, og vurderer for hver gang, om der kan/må ringes.
  • Opkaldet/samtalen skal finde sted ved deres plads eller sammen med en voksen, og mobilen lægges straks tilbage i tasken.
  • Ved misbrug af disse aftaler tages en dialog med det enkelte barn.
  • Ved gentagende misbrug eller anden uhensigtsmæssig brug konfiskeres mobilen indtil afhentning.
  • Børnene må gerne have smartwatch på, men også her skal de spørge personalet om lov til at ringe.
  • Den klasse der i foråret sidst flyttes på klub, må gerne i den periode, hvor de er eneste 3. klasse bruge deres mobiler, dog kun på 1.sal.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 13. juni 2023

Heidi Bjørn Søborg               /                     Ann Holm Lauridsen