Principper for Åben Skole

Princip for Åben skole

Den åbne skole skal gennem samarbejde med det omgivende samfund højne trivslen, motivationen og den faglige kvalitet for eleverne på Nordregårdsskolen. Vi ønsker, at eleverne får kendskab til det lokale samfund, som er omkring dem, men også samfundet set i et større perspektiv.

Inddragelse af udefrakommende personer i undervisningen sker ud fra vurderingen af, at deres deltagelse højner kvaliteten, og at de bidrager med kompetencer, som ikke er på skolen.

På Nordregårdsskolen bestræber vi os på at gøre brugen af Åben skole synlig overfor både forældre og elever.

Eksempler på brug af åben skole på Nordregårdsskolen:

• Naturskolen
  • Musikskolen
  • Kommunens idrætsforeninger
  • Tårnby Kirke
  • Erhvervslivet
  • Brandstationen
  • Kastrupgårdssamlingen
  • Tårnby biblioteker
  • Den Blå Planet
  • Zoologisk Have
  • Den Blå Base
  • Tårnby Rådhus
  • Christiansborg
  • Tårnby Vandværk
  • Kastrup bio
  • Forældre eller bedsteforældre til elever på skolen der via deres arbejde eller interesse kan byde ind med foredrag eller lignende enten på skolen eller på den pågældendes virksomhed

Mange forældre og bedsteforældre har spændende jobs, interesser eller erfaringer, som skolens elever kan lære meget af. Forældre og bedsteforældre til elever på Nordregårdsskolen opfordres til at henvende sig på skolens kontor, hvis de har lyst til at være ”lærer” i et par timer eller en dag. Der vil altid være en af de faste lærere tilstede.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 22. oktober 2019

Heidi Bjørn                                                     /                    Niels Bahn Rasmussen

Skolebestyrelsesformand                                                   Skoleleder