Principper for trivselsforældre

Definition

Som trivselsforældre spiller man en aktiv rolle i samarbejdet omkring trivslen i sit barns klasse. På Nordregårdsskolen læner vi os i hele vores trivselsarbejde op af Skolestyrkens anbefalinger. Læs gerne mere om trivselsforældrenes rolle på Skolestyrkens hjemmeside og i boksen herunder:

Skolestyrken om trivselsforældrenes rolle

1. Der er en klar sammenhæng mellem trivsel i forældregruppen og trivsel i klassen. Trivselsarbejde i forældregruppen kan derfor ses som en del af trivselsarbejdet i klassen.

2. Trivselsforældre kan gå forrest i at understøtte trygge fællesskaber i både klassen og i forældregruppen, men de kan også gøre det modsatte. Det er skolens ansvar at klæde dem på til opgaven.

Kilde: Skolestyrken.dk

Formål

En stor del af trivslen i en klasse foregår uden for skolen. Hvad bliver der skrevet og delt på de sociale medier? Hvem inviteres med til fødselsdage og fester? Hvordan bliver der talt om klassen og de andre elever derhjemme?

Trivselsforældrenes rolle er at være med til at tage ansvar for trivslen uden for skolen, så klasserne har et godt børne- og forældrefællesskab, som alle er en del af. Det fører til stigende elevtrivsel, fællesskabet styrkes, og undervisningsmiljøet forbedres.

Deltagelse

Til det første forældremøde i et nyt skoleår har man mulighed for at stille op som trivselsforælder. Ideelt set bør antallet af trivselsforældre være 2 – 4, men mindst 2 i hver klasse. Hvis der er flere end fire, der ønsker at være trivselsforældre, anbefaler vi, at man uddelegerer de forskellige opgaver, så koordineringsarbejdet bliver mere overskueligt. Det optimale vil være, at trivsels-forældre-rollen går på skift blandt forældrene, så alle stemmer bliver hørt, og der også er forældre, der har lyst og energi til opgaven, når eleverne går i udskolingen.

Praksis

Trivselsforældrene skal være tovholdere på de sociale arrangementer i klassen. Det betyder dog ikke, at trivselsforældrene nødvendigvis har ansvar for selve afholdelsen.

De skal minimum mødes med klassens lærerteam 1 – 2 gange årligt, hvor de er med til at sætte trivsel på dagsordenen til forældremøderne, så der bliver arbejdet med klassens trivsel både i og uden for skolen. Derudover skal de tage medansvar for, at alle forældre har en stemme i klassens fællesskab; det kan f.eks. være at følge op på børn, som ikke bliver tilmeldt klassens arrangementer og lignende.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 3. oktober 2023

Heidi Bjørn Søborg               /                     Ann Holm Lauridsen