Indskrivning

Generelt om indskrivning

Familier til børn, der bliver undervisningspligtige til næste år, modtager i oktober en indbydelse til informationsmøde. Informationsmødet foregår på dit barns distriktsskole. Der sendes indbydelse til forældrene om dette, samt  orientering i informationsannonce i lokalaviserne om, hvornår mødet holdes.  På mødet vil der blandt andet være generel information om børnehaveklasserne samt vejledning i, hvordan man indskriver sit barn digitalt.

Dit barn skal som udgangspunkt starte i skole det år, barnet fylder 6 år.

Generelt om indskrivning og optagelseskriterier kan ses på kommunens hjemmeside

Indskrivning af børn til børnehaveklasse sker ved digital indskrivning på Tårnby Kommunes hjemmeside

• Digital indskrivning foretages i uge 42-43 året før skolestart.
  • Du skal bruge Mit-ID, for at kunne indskrive dit barn digitalt.

Spørgsmål vedrørende indskrivning kan rettes til skolens kontor mandag til fredag i åbningstiden.

Behov for specielt skoletilbud

Hvis dit barn skal have specialundervisning og specialpædagogisk støtte

Udskrivning til anden skole (anden folkeskole/privatskole)

Ønsker du, at dit barn skal gå på en anden folkeskole end jeres distriktskole eller på en privatskole, skal du søge om det via indskrivning.dk.

Udsættelse af skolestart

Der kan ansøges om 1 års udsættelse af undervisningspligten. Ansøgningen skal i samarbejde med børnehaven være begrundet i barnets udvikling. Ansøgning skal foretages på Tårnby Kommunes selvbetjeningsportal under skoleindskrivning til 0. klasse

Skolevalg

Tårnby Kommune er geografisk opdelt i 7 skoledistrikter, og optagelse finder normalt sted på distriktsskolen.

Folkeskoleloven indeholder en bestemmelse om, at kommunen kan foretage distriktsændringer i perioden efter indskrivningen, men inden endelig optagelse. Såfremt elevtallet til den enkelte skole afviger fra plan­grund­laget, kan det være nødvendigt at foretage sådanne omlægninger.

Ønske om optagelse på anden skole end distriktsskolen

Hvis forældrene ønsker det, kan barnet optages på anden skole end distriktsskolen, hvis der er plads på den ønskede skole. Kommunalbestyrelsen har besluttet, at en skole ikke må optage flere elever fra andre skolers distrikter, når der i gennemsnit er 24 eller flere elever pr. klasse på det relevante klassetrin.

Hvis skolen modtager flere ønsker om optagelse af elever fra andre skoledistrikter end skolen har plads til, optages først børn fra familier, der allerede har børn indskrevet på den ønskede skole og herefter de børn, der bor nærmest ved den ønskede skole.

Fraskilte forældre, der har aftalt at dele forældremyndigheden, kan selv vælge hvilken adresse, der skal være gældende ved optagelse af barnet i folkeskolen. Det er en forudsætning, at barnet opholder sig lige meget hos hver af forældrene, og at der kan forelægges dokumentation for aftale om fælles forældremyndighed. Henvendelse skal ske til distriktsskolen, hvis der ønskes den anden forælders distriktsskole.

Opskrivning til fritidsinstitution

Dit barn får automatisk tilbudt en SFO-plads, når dit barn går i børnehave i Tårnby Kommune. Kontakt Pladsanvisningen, hvis dit barn ikke går i børnehave i Tårnby Kommune.

På Nordregårdsskolen bliver børn i 0. klasse tilbudt plads på SFO Randkløve Allé.

Indskrivning fra anden kommune

Børn fra andre kommuner kan få deres barn indskrevet til skoler i Tårnby Kommune i det omfang der er plads (se "Ønske om optagelse på anden skole end distriktsskolen"). Forældre opfordres til at kontakte den ønskede skole direkte herom