Principper for vikardækning

Skolen ønsker at skabe de bedste rammer for trivsel og faglighed hos de klasser, der er vikardækket.

Det er skolens opgave at sikre et højt niveau hos de ansatte vikarer. Så vidt det er muligt, ansættes vikarer, der er i gang med at uddanne sig til lærere. Skolens ledelse gennemgår skolens vikarguide ved ansættelse.

Ledelsen er dagligt i tæt dialog med vikarerne om deres arbejdsopgaver i klasserne.

Det tilstræbes, at alle klasser på 0. – 6. årgang i så vidt muligt omfang altid vikardækkes med en af følgende;

• Lærere med flextimer i deres skema
  • Frigjorte lærere
  • Ansatte lærervikarer

Dækningen af klasser vil altid ske nedefra, det vil sige at 1. årgang dækkes før 2. årgang osv.

Ved længerevarende fravær (barselsorlov, praktik o.a.) vil der, for så vidt det er muligt blive benytte en fast læreruddannet vikar eller en person med stor undervisningserfaring til dækning af fraværet. Forældrene vil modtage en orientering omkring dette via Aula.

Ved kendt fravær f.eks. omsorgs- og seniordage, kursus, uddannelse, eller afholdelse af 6. ferieuge, skal vikardækningen kvalificeres med undervisningsmaterialer fra den fraværende lærer.

Hvis det i sjældne tilfælde ikke er muligt at vikardække en klasse, kan 6. – 9. klassetrin sidde og arbejde selvstændigt under opsyn af læreren fra naboklassen. De mindste klasser sidder aldrig alene uden opsyn.

I ydertimerne kan 7. – 9. årgang blive sendt hjem for at arbejde med en foruddefineret opgave. I sådanne tilfælde vil der være dialog mellem hjem og årgangsteam eller skolens ledelse.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 20. september 2022

Heidi Bjørn Søborg               /                     Ann Holm Lauridsen