Principper for understøttende undervisning
Undervisningsministeriets definition:
Understøttende undervisning er læringsaktiviteter, som ligger udover folkeskolens faste fag og emner. Aktiviteterne i understøttende undervisning skal:
- understøtte den faglige undervisning og/eller
- styrke eleverne personligt med læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel.
Eleverne får i understøttende undervisning mulighed for faglig fordybelse og for at arbejde bredt med deres evner og interesser.
Link til Børne- og Undervisningsministeriet om understøttende undervisning
Formålene med understøttende undervisning på Nordregårdsskolen:
- at understøtte den faglige læring via konkrete opgaver
- at understøtte det eksperimenterende aspekt i undervisningen
- at understøtte fællesskabet, trivslen og det sociale liv
- at understøtte målet om bevægelse og en varieret skoledag
- at give alle børn mulighed for hjælp til lektielæsning og faglig fordybelse i skoletiden
Organisering af understøttende undervisning på Nordregårdsskolen:
- undervisningen kan varetages af lærere eller pædagoger
- undervisningen er ikke omfattet af holddannelsesreglerne
- undervisning med konkrete og alternative opgaver
- undervisning med fokus på klassens fællesskab og trivsel
- undervisning med fokus på bevægelse
- studietid til lektielæsning og fagligfordybelse
- der arbejdes med varierende undervisningsformer, emner og fagområder som åbner skolen mod omverden
Nordregårdsskolen har i skoleåret 2020/2021 fået Børne- og skoleudvalget tilladelse til at en del af den understøttende undervisning i 4. – 9. årgang konverteres til flere lektioner med to voksne. Grundlæggende er tilgangen, at to fagprofessionelle kan være med til at give undervisningen flere aspekter med målrettet fokus på elevernes læring og trivsel.
Eksempler på understøttende undervisning på Nordregårdsskolen, se vedhæftede bilag.
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 28. oktober 2020
Heidi Bjørn Søborg / Niels Bahn Rasmussen
Formand Skoleleder
Bilag til principper for understøttende undervisning
Eksempler på understøttende undervisning på NG
Fase | Tiltag | Bemærkninger |
---|---|---|
Indskoling |
Trivselsaktiviteter, der blandt andet skal gøre dem trygge med hinanden
Lektietid |
Pædagogerne varetager en del af de forskellige aktiviteter, såsom:
Fagligt arbejde, blandt andet lektier
|
Mellemtrin |
Relationsarbejde Samarbejdsudfordringer Klasseregler Elevsamtaler Konflikthåndtering - også med udvalgt fokus Spille spil (brætspil) Timeløse fag
Forløb med inklusionsvejleder
|
Øget trivsel gør det muligt at fokusere mere på det faglige |
Udskoling |
Lektietid Samarbejdsøvelser/trivsel med fokus på tryghed i klassen ved f.eks. fremlæggelser |
Færdiggøre faglige opgaver der er arbejdet med i timerne eller fordybelse af et fagområde |
Eksperimenterende undervisning kunne eksempelvis bestå i at eleverne skal samarbejde om at løse opgaven:
- byg det højeste tårn bestående af spaghetti og skumfiduser eller balloner og tape, opgaven skal løses inden for den aftalte tidsramme