Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Principper for understøttende undervisning

Principper for understøttende undervisning

Undervisningsministeriets definition:

Understøttende undervisning er læringsaktiviteter, som ligger udover folkeskolens faste fag og emner. Aktiviteterne i understøttende undervisning skal:

  • understøtte den faglige undervisning og/eller
  • styrke eleverne personligt med læringsparathed, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel.

 

Eleverne får i understøttende undervisning mulighed for faglig fordybelse og for at arbejde bredt med deres evner og interesser.

Link til Børne- og Undervisningsministeriet om understøttende undervisning

Formålene med understøttende undervisning på Nordregårdsskolen:

  • at understøtte den faglige læring via konkrete opgaver
  • at understøtte det eksperimenterende aspekt i undervisningen
  • at understøtte fællesskabet, trivslen og det sociale liv
  • at understøtte målet om bevægelse og en varieret skoledag
  • at give alle børn mulighed for hjælp til lektielæsning og faglig fordybelse i skoletiden

 

Organisering af understøttende undervisning på Nordregårdsskolen:

  • undervisningen kan varetages af lærere eller pædagoger
  • undervisningen er ikke omfattet af holddannelsesreglerne
  • undervisning med konkrete og alternative opgaver
  • undervisning med fokus på klassens fællesskab og trivsel
  • undervisning med fokus på bevægelse
  • studietid til lektielæsning og fagligfordybelse
  • der arbejdes med varierende undervisningsformer, emner og fagområder som åbner skolen mod omverden

 

Nordregårdsskolen har i skoleåret 2020/2021 fået Børne- og skoleudvalget tilladelse til at en del af den understøttende undervisning i 4. – 9. årgang konverteres til flere lektioner med to voksne. Grundlæggende er tilgangen, at to fagprofessionelle kan være med til at give undervisningen flere aspekter med målrettet fokus på elevernes læring og trivsel.

Eksempler på understøttende undervisning på Nordregårdsskolen, se vedhæftede bilag.

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 28. oktober 2020

 

Heidi Bjørn Søborg                             /              Niels Bahn Rasmussen

Formand                                                                Skoleleder

 

Bilag til principper for understøttende undervisning

 

Eksempler på understøttende undervisning på NG

 

Eksempler på understøttende undervisning på NG
Fase Tiltag Bemærkninger

Indskoling

Trivselsaktiviteter, der blandt andet skal gøre dem trygge med hinanden

  • massage
  • klassemøder
  • aktiviteter med fokus på samarbejde
  • trafik

 

Lektietid

Pædagogerne varetager en del af de forskellige aktiviteter, såsom:

  • trafik
  • generelle aktiviteter

 

Fagligt arbejde, blandt andet lektier

 

Mellemtrin

Relationsarbejde

Samarbejdsudfordringer

Klasseregler

Elevsamtaler

Konflikthåndtering - også med udvalgt fokus

Spille spil (brætspil)

Timeløse fag

  • job og uddannelse
  • trafik
  • sex og samfung

 

Forløb med inklusionsvejleder

  • f.eks. diamantforløb på 5. årgang
Øget trivsel gør det muligt at fokusere mere på det faglige

Udskoling

Lektietid

Samarbejdsøvelser/trivsel med fokus på tryghed i klassen ved f.eks. fremlæggelser

Færdiggøre faglige opgaver der er arbejdet med i timerne eller fordybelse af et fagområde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksperimenterende undervisning kunne eksempelvis bestå i at eleverne skal samarbejde om at løse opgaven:

  • byg det højeste tårn bestående af spaghetti og skumfiduser eller balloner og tape, opgaven skal løses inden for den aftalte tidsramme