Principper for meddelelsesbogen

Indledning

”Intentionerne med meddelelsesbogen er at understøtte udviklingen af skolernes samlede praksis for evaluering og opfølgning med et værktøj, der fremmer dialogen mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og alsidige udvikling”.
Citat fra Børne- og Undervisningsministeriets vejledning

Dermed har meddelelsesbogen ét fokuseret formål, nemlig at understøtte og kvalificere dialogen mellem elev, forældre og skole om den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling, så der er et fælles sigte for elevens læring og trivsel.

Meddelelsesbogen er altså et værktøj som skal ses i samspil med den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole f.eks. elevsamtaler, skole-hjemsamtaler, forældremøder eller via Aula. Meddelelsesbogen er primært et samtaleværktøj til brug ved skole-hjemsamtaler, men skal indgå i den løbende kontakt mellem elev, forældre og skole fra børnehaveklassen til 9. klasse.

Anvendelse og roller

For alle elever gælder, at meddelelsesbogen anvendes to gange om året i forbindelse med skole-hjemsamtaler.
Den skriftlige del foregår i værktøjet på læringsplatformen MinUddannelse.

Skolens rolle

Lærere og pædagoger udfærdiger fokuspunkterne efter dialog med elever og forældre.
Udkast til fokuspunkterne er tilgængelig for elever og forældre inden skole-hjemsamtalen.

Lærere og pædagoger er forpligtet til at opdatere meddelelsesbogen løbende således, at hvis et aftalt fokuspunkt indenfor faglig eller alsidig udvikling er opnået, drøftes et nyt fokuspunkt/nye fokuspunkter, der er centrale at fokusere på i elevens udvikling. Ud over skole-/hjemsamtalerne kan skolen også kommunikere med forældrene om nye fokuspunkter via AULA med henvisning til MinUddannelse.

Fokuspunkterne skal være praksisnære og konkrete.

Forældrenes rolle

Forældrene forbereder sig ved at orientere sig om fokuspunkterne inden skole-hjem-samtalen.

Forældrene anbefales at tale med deres barn om fokuspunkterne samt følge op på fokuspunkterne og indsatserne omkring disse for at hjælpe deres barn med at opnå den ønskede udvikling.

Elevernes rolle

Eleverne inddrages i drøftelserne om fokuspunkter.

Områder der skal være beskrevet fokusområder for

Fagfaglige områder børnehaveklasse

Sprog og matematisk opmærksomhed

Fagfaglige områder 1.- 9. klasse

Dansk og matematik

De øvrige fag evalueres uafhængigt af meddelelsesbogen og som hidtil i dialog mellem faglærer og hjem. På 8. og 9. klassetrin gives derudover standpunktskarakterer.

Elevens alsidige udvikling

Det samlede årgangsteam er ansvarlig for fokuspunkt i samarbejde med eleven.

Udskoling og elever i særlige udfordringer

Udskoling

På 7.- 9. klassetrin indeholder meddelelsesbogen derudover overvejelser om uddannelsesønsker og særlige skole- og vejledningsindsatser.

Elever i særlige udfordringer

Når elever er særligt udfordret i forhold til den sociale eller faglige trivsel og der derfor er særlige fokuspunkter, indsatser eller aftaler noteres dette i meddelelsesbogen.

”Indholdet i meddelelsesbogen skal udvides for elever, der er i udfordringer i forbindelse med deres skolegang. Det gælder, uanset om eleven er tilknyttet almen- eller specialområdet. I meddelelsesbogen skal der indgå information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at understøtte den enkelte elevs behov og udvikling. Elever i udfordringer i skolen dækker fx over elever i faglige vanskeligheder, adfærdsmæssige udfordringer, mistrivsel samt udfordringer grundet høj begavelse” .
Citat fra Børne- og Undervisningsministeriets vejledning

For generel information:

Vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 07.12.2023

Heidi Bjørn Søborg                 /                  Annette Gottlieb
Formand                                                    Konstitueret skoleleder